torstai 25. kesäkuuta 2026

Raparperi-lakritsijuustokakku

Juhannuksen jälkiruoka. Kaksikerroksinen juustokakku, jossa toinen kerran maustettuna lakritsijauheella ja toinen raparperihillokkeella. Tosi hyvä yhdistelmä! Kakku oli hyvin pehmeää, mutta ei valuvaa, koska tein ilman liivatetta, eli jos haluat jämäkämmän, lisää liivatetta.






20 cm vuoka

Pohja:
100 g digestivekeksejä
50 g voita
tilkka öljyä

Sulata voi, lisää se murskattuihin kekseihin. Lisää öljy, sekoita.

Painele irtopohjavuoan reunojen sisään sekä reunakalvon sisään suoraan tarjoiluastialle.


Raparperihilloke:
200 g raparperia tuoreena
1 dl sokeria
2 rkl perunajauhoja
2 rkl kylmää vettä

Keitä raparperia ja sokeria että pehmenee ja neste vähenee. Sekoita kylmään veteen perunajauho. Nosta kattila liedeltä. Lisää suuruste, laita kattila liedelle, kuumenna että seos pulpahtaa. Ota pois liedeltö. Kaada toiseen astiaan ja jäähdytä pakkasessa/kylmäkallen päällä.


Lakritsikerros:
200 g philadelphiajuustoa
2 dl vispikermaa
4 tl lakritsijauhetta

Vispaa juusto ja kerma yhtä aikaa kulhossa vaahdoksi. Lisää lakritsijauhe. Sekoita varovasti ja hyvin.

Kaada pohjan päälle, tasoita, laita jääkaappiin.


Raparperikerros:
Vispaa juusto ja kerma yhtä aikaa kulhossa vaahdoksi. Lisää jäähtynyt raparperihilloke. Sekoita varovasti ja hyvin.

Kaada täyte lakritsikerroksen päälle ja tasoita. 


Suojaa kelmulla ja pidä yön yli jääkaapissa.

Koristeena minulla pakastekuivattuja mansikoita ja sokerimassakoristeita